تبلیغات
دبیرستان غیردولتی شهید مدرس
 
 
 

غذای مغز

نویسنده : مجتبی مسعودی | تاریخ : 11:13 ق.ظ - سه شنبه 28 دی 1395

غذای مغز

تغذیه ی مناسب همون اندازه که به سلامت جسم کمک می کنه برای سلامت ذهن هم موثره. مغز هم مثل قلب، شش و عضلات نیازمند مواد غذایی مختلفه.

اما چه غذاهای به خصوصی برای شاد و سلامت نگه داشتن سلول های خاکستری عزیزمون مناسبه؟


 

1.      غلات کامل

غلات کامل

مثل هر چیزی دیگه ای تو دنیا مغز بیچاره هم برای خوب کار کردن نیاز به انرژی داره. فکر و تمرکز برای کارکرد، نیاز به منبع پایداری از انرژی داره که مغز از طریق گلوکوز موجود در خون این انرژی رو تامین می کنه. برای این کار از غلات کامل (با پوست و سبوس و هر چیز دیگه ای که داره) با شاخص گلوکوز پایین استفاده کنید که گلوکوز رو به آرومی وارد جریان خون کنه تا در طول روز هشیار باشید. خوراکی های شیرین دیگه باعث داغ کردن مغزتون با ورود حجم عظیمی از گلوکوز به داخل خون می شن و تمرکز حواس رو ازتون می گیرن. برای مثال می تونید از کرن فلکس های سبوس دار یا نان و برنج سبوس دار استفاده کنید.

2.      ماهی های پر روغن

ماهی

اسید های چرب ضروری (EFA) در بدن تولید نمی شوند و باید از منابع غذایی خارجی تامین شوند، موثر ترین چربی های امگا – 3 به طور طبیعی در ماهی های پر روغن یافت می شوند. (اگه سر کلاس زیست شناسی چرت نزده باشید این جمله ی قبلی به گوشتون آشنا میاد). منابع گیاهی مثل تخم کتان، دانه سویا، چیا، تخم کدو، گردو و همچنین روغن این ها هم سرشار از اسید های چرب ضروریه. این چربی ها برای کارکرد سالم مغز، قلب، مفاصل و سلامتی عمومی و هر چی که فکر کنید ضروریه. اما چیزی که باعث میشه ماهی های پر روغن در این زمینه متمایز باشن، وجود این چربی ها در حالت فعال و آماده به کاره که باعث میشه بدن بسیار راحت تر ازشون استفاده کنه. از بهترین ماهی های این چنینی میشه از ماهی آزاد ، قزل آلا، خال خالی، شاه ماهی، ساردین، و ... نام برد. و خلاصه که خوردن ماهی خیلی خوبه و از این حرف ها، حوصله ندارم بیشتر از این تعریف کنم، برید ماهی بخورید.

3.      بلوبری

بلوبری

تحقیقات نشون داده که خوردن مکرر بلوبری باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و یا تعویق از دست دادن اون میشه. البته این جا که گیر نمیاد به جاش می تونید از میوه های با رنگ های مشکی، بنفش و قرمز و سایر گیاهانی که ترکیبات مشابه دارن استفاده کنید.

4.      گوجه فرنگی

گوجه

مستندات زیادی مبنی بر تاثیر لیکوپن (آنتی اکسیدان بسیار قوی موجود در گوجه فرنگی) بر جلوگیری از صدمه به سلول های مغز که منجر به زوال عقل و آلزایمر می شود وجود دارد. پس دیگه نیازی به تعریف نیست. گوجه بخورید، زیاد هم بخورید. با روغن زیتون هم استفاده کنید تا قدرت جذبش بره بالا.

5.      ویتامین

تخم مرغ

برخی از ویتامین های B، مثل B6, B12 و فولیک اسید برای کاهش سطح هوموسیستئین در خون استفاده می شود. سطح بالای این ترکیب در خون منجر به سکته مغزی، اختلال ادراکی و آلزایمر می شود. یک مطالعه بر روی افراد سالخورده نشان داده است که مصرف این ویتامین ها تاثیر زیادی بر جلوگیری از کوچک شدن مغز داشته است. پس غذاهایی با ویتامین B بالا مثل مرغ، ماهی، تخم مرغ و گیاهان سبز برگ دار مصرف کنید تا پیر و فرتوت و ... نشوید.

6.      ویتامین C

انگور فرنگی سیاه

از دوران قدیم برای جلوگیری از پیری زودرس و سایر بیماری های مغزی مرتبط با پیری از ویتامین C استفاده میشده. بهترین منبع برای ویتامین C انگور فرنگی سیاه، مرکبات، فلفل قرمز و بروکلی است.

7.      تخم کدو

تخم کدو

این تخمه ها بیش از هر تخمه ی دیگه ای سرشار از روی بوده که برای تقویت حافظه و مهارت های فکری لازم است. همچنین این تخمه ها دارای منیزیم بالا (برای رفع استرس)، ویتامین B و تریپتوفان است که باعث ایجاد حالت روانی شاداب می شود.

8.      بروکلی

بروکلی

بروکلی منبعی بسیار غنی از ویتامین K می باشد که باعث تقویت قوه ی ادراک و قدرت مغز است. بروکلی دارای ﮔﻠﻮﻛﻮﺯﻳﻨﻮﻻﺕ است که این ترکیب دارای تلفظی مشکل بوده، و باعث کاهش سرعت تجزیه و از بین رفتن پیام رسان های عصبی می شود، استیل کولین، ترکیب دیگری با تلفظی ساده تر، موجود در بروکلی، برای کارکرد مناسب سیستم عصبی مرکزی مورد نیاز است که باعث سریعتر شدن مغز و حافظه می شود. کم بودن سطح این ترکیب با ایجاد آلزایمر ارتباط دارد.

9.      مریم گلی !!!

مریم گلی

(این چه اسمیه آخه) از دیر باز از این گیاه برای تقویت حافظه و تمرکز استفاده میشده. هر چند در بسیاری از تحقیقات، روغن این گیاه مورد مطالعه قرار می گیرد ولی اضافه کردن مقداری از این گیاه (اون هم تازه) به غذا ضرری نداره البته بهتره در آخرین مرحله ی پخت اضافه بشه که روغن موجود در اون از بین نره.

10.   مغز

گردو

مغزی که توی سره نه منظور مغز آجیله، مثل گردو و بادام و غیره (البته اگه احیانا زامبی هستید اون مغز هم ایرادی نداره). ویتامین E تاثیر بسزایی در جلوگیری از افت ادراکی به خصوص در افراد سالمند داره و بهترین منبع برای این ویتامین مغز هاست. همچنین گیاهان سبز برگ دار، مارچوبه، زیتون، تخمه ها، تخم مرغ، برنج قهوه ای و غلات کامل نیز سرشار از این ویتامین هستند.

و در نهایت ورزش

ورزش

توجه داشته باشید که علاوه بر رژیم غذایی سالم، ورزش کردن نیز برای تقویت مغز موثره. تحقیقات نشون داده که ورزش کردن به طور منظم باعث تقویت قوه ی ادارک، کاهش سرعت پیری مغز و افزایش و تقویت قدرت پردازش اطلاعات میشه.

امیدوارم تونسته باشم بهتون کمک کنم

موفق باشید



برچسب ها : تغذیه , تقویت مغز , تقویت حافظه , برنامه غذایی ,
دسته بندی : آموزش های مفید ,
 

آخرین مطالب

» تکنیک حل مسئله SCAMPER ( یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 )
» با ما همراه باشید ... ( یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 )
» آزمایشگاه ( پنجشنبه 10 اسفند 1396 )
» برف بازی ( پنجشنبه 26 بهمن 1396 )
» هرم یادگیری ( شنبه 16 دی 1396 )
» شش دغدغه افراد باهوش ( شنبه 2 دی 1396 )
» جبران کمبود خواب ( شنبه 25 آذر 1396 )
» مراسم روز بزرگداشت حافظ ( شنبه 22 مهر 1396 )
» 12 نکته برای بالا نگه داشتن سطح انرژی ( پنجشنبه 13 مهر 1396 )
» هر هفته، سال نو مبارک !!! ( چهارشنبه 8 شهریور 1396 )
» تله ی ذهنی نسبیت ( دوشنبه 6 شهریور 1396 )
» لیست 100 تایی ( دوشنبه 30 مرداد 1396 )
» عادت "چرا؟" ( دوشنبه 23 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان (قسمت دوم) ( یکشنبه 22 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان ( چهارشنبه 18 مرداد 1396 )