تبلیغات
دبیرستان غیردولتی شهید مدرس
 
 
 

تقویت تصویر سازی ذهنی

نویسنده : مجتبی مسعودی | تاریخ : 10:51 ق.ظ - یکشنبه 3 بهمن 1395


چگونه مهارت تصویر سازی خود را تقویت کنیم

به این فکر کنید: هر کاری که انجام می دهیم ابتدا به صورت یک فکر شروع می شود. هر تصمیم، هر حرف، هر چیزی که توسط انسان ساخته می شود ابتدا در تصورات خلق می شود.

قابلیت دیدن قبل از وقوع، چیزی است که به ما اجازه می دهد به دنبال رویا ها و اهداف خود برویم. در واقع هر چه بهتر آینده را تصویر سازی کنیم، شانس ما برای وقوع آن بیشتر است.


پرورش ذهن، پرورش تن است

مغز انسان نمی تواند بین عمل واقعی و ذهنی تشخیص و تمییز خوبی انجام دهد. تحقیقاتی موجود است که نشان می دهد که فکر کردن در مورد یک عمل – حتی زمانی که بدن در حال استراحت است – راه های ارتباطی عصبی مغز برای انجام آن کار فعال می شود درست مثل زمانی که فرد در حال انجام آن کار است.

خودتان این را امتحان کنید: یک تکه نخ را بردارید و بگذارید تاب بخورد، و دست خود را تا حد امکان ثابت نگه دارید، تصور کنید که در حال چرخاندن نخ به دور انگشت خود هستید. به احتمال خیلی زیاد، نخ شروع به حرکت می کند، هر چند خیلی ناچیز.

و این خبر خوبی است: پرورش ذهنی می تواند تقریبا تمامی مهارت های ما را بهبود بخشد و سرعت ما را به سمت هدف مان افزایش دهد.

برای مثال بسیار از روان شناسان و مشاوران تمرین ذهنی را برای هر گونه فعالیتی پیشنهاد می کنند. معمولا این فعالیت ها کاری یا اجتماعی هستند: برای افزایش جرات و اشتیاق، هموار کردن یک قرار ملاقات یا مصاحبه، یا حتی بهتر کردن تفریحات و اوقات فراغت. ورزشکاران حرفه ای در بالاترین درجه ی تمرین به استفاده از تصویر سازی ذهنی برای ارتقا تکنیک ها، انگیزه و اشتیاق خود ترغیب می شوند. در مصاحبه با مدال آور های طلای المپیک، این دریافت شد که چند تن از برندگان نه تنها برای تکنیک خود بلکه برای تجربه ی حس بردن مدال نیز از تصویر سازی ذهنی استفاده کردند.

پنج تکنیک تست شده ی تصویر سازی

چگونه مهارت قدرتمند تصویر سازی را ایجاد و استفاده کنیم؟

در اینجا پنج تمرین اساسی به ترتیب درجه ی سختی برای شما ارائه می دهیم. آن ها را به ترتیب انجام دهید، تنها زمانی به سراغ تمرین بعدی بروید که در تمرین قبلی به خوبی ماهر شده باشید. برای ماهر شدن در هر تمیرین می توانید هر چند روزی که بخواهید زمان صرف کنید، هیچ عجله ای نیست.

تمرین اول

یک عکس را بردارید، و آن را به دقت بررسی کنید. هر جزییاتی را که می توانید به خاطر بسپارید. و بعد چشم های خود را ببندید و سعی کنید این عکس را در ذهن خود بازسازی کنید. تا جایی که می توانید این عکس را باز سازی کنید: رنگ ها، پرنده های تو آسمان، خال های روی صورت افراد – هر چیزی که هست. اگر خواستید چشم های خود را باز کنید تا جزییات بیشتری را به خاطر بسپارید. به یا داشته باشید که این یک تست یا آزمون نیست: آن قدر این کار را انجام دهید تا در آن ماهر شوید.

تمرین دوم

برای تمرین دوم، سراغ فضای سه بعدی می رویم. این بار، یک شیء کوچک را بردارید: مثلا یک مداد یا یک کلید. مثل قبل، تمامی جزییات را بررسی کنید و آن ها را به خاطر بسپارید. هیچ عجله ای نکنید.

حالا، چشم های خود را ببندید، و به صورت ذهنی به این اشیاء نگاه کنید. چالش اصلی در اینجا چرخاندن این اشیاء در ذهن است. تمامی جزییات را ببینید، ولی از تمامی زوایا. اگر فکر می کنید راحت ترید، بخشی از محیط را به تصویر ذهنی خود اضافه کنید. مثلا شیء را بر روی میزی خیالی بگذارید. مقداری نور به آن بتابانید و لرزش سایه ها را تصور کنید.

تمرین سوم

تمرین سوم بر روی دومی ساخته می شود، و می تواند برای برخی از افراد سخت باشد، هر چند بعضی از افراد هم آن را بسیار ساده می بینند. این بار، شیء کوچک خود را باز سازی کنید، اما با چشمان باز. آن را روبروی چشمان خود در دنیای واقعی ببینید. مثل قبل، شیء را حرکت داده و بچرخانید، با آن کار کنید. ببینید که با سایر اشیای پیش روی شما چه تعاملی می تواند داشته باشد. فرض کنید آن را روی کیبورد خود قرار داده اید، یا با آن سایه ای روی موس خود انداخته اید یا آن را به داخل فنجان چای خود بیاندازید.

تمرین چهارم

این جا قسمت لذت بخش تمرینات است. این بار، می خواهیم خود شما را وارد عمل کنیم. به جای دلنشین فکر کنید. مثلا یک ساحل دریا مورد علاقه. حال خودتان را در آن جا تصور کنید. بسیار مهم است که خود را داخل صحنه تصور کنید نه اینکه تنها به آن فکر کنید.

سایر حواس را به کار ببرید، یک به یک. چه صداهایی را می شنوید؟ صدای خش خش برگ ها، حرف زدن مردم با یکدیگر؟ چه چیزی را لمس می کنید؟ آیا شن هایی که روی آن ایستاده اید را حس می کنید؟ حس بویایی چطور؟ آیا می توانید خوردن یک بستنی و پایین رفتن آن از گلویتان را حس کنید؟

دوباره تکرار می کنم، مطمئن شوید که خودتان را داخل صحنه تصور می کنید نه اینکه تنها به آن فکر کنید. این فیلم ذهنی را تا حدی که می توانید قوی قابل درک و پر جزییات کنید.

تمرین پنجم

و در این تمرین نهایی، کار های خود را کمی واقعی تر می کنیم. مکان ذهنی تمرین قبل را به یاد آورید. حال شروع به حرکت به اطراف کنید، با اشیای اطراف تعامل داشته باشید. یک سنگ را بردارید. بر روی یک نیمکت بشینید. به داخل آب بروید. روی شن ها غلت بزنید و ...

بعد، شخص دیگری را وارد کنید. مثلا یک دوست. با او صحبت کنید. تصور کنید که زمانی که یک جک تعریف می کنید آن ها می خندند. حالا تصور کنید آن ها به گونه ای دوستانه دستشان را روی شانه ی شما می زنند. چه حسی دارد؟

جزییات و واقع گرایی

دلیلی که بر روی جزییات و واقع گرایی تاکید می کنیم این است که کار نیکو کردن از پر کردن نیست، بر خلاف آن چه تا کنون شنیدید، کار درست نیازمند تمرین زیاد و درست است.

اگر به شما بگویم که تصور کنید که به هدف خود رسیدید – چه انجام یک پروژه ی کاری درست باشد یا موفقیت در امتحانات یا یک مسابقه فوتبال و ... – به احتمال زیاد بلافاصله خود را به طور کامل موفق تصور می کنید. موفق شده، کار را به خوبی انجام داده و همه به شما علاقه مند می شوند. این حس خوبی دارد و می تواند انگیزه ی شما را افزایش دهد، اما اگر رو راست باشیم، این بیشتر یک وقت تلف کردن است.

واقع گرایی مهم ترین ملاحظه در تصویر سازی است.

سربازان دقیقا از همان وسائلی که در جنگ استفاده می کنند برای آموزش استفاده می کنند. هیچ یک از آن ها با انجام بازی های کامپیوتری تیر اندازی یا پینت بال به جایی که هستند نرسیدند.

این کار برای تمرین ذهنی نیز صادق است. همه چیز باید تا حد ممکن واقعی باشد.

خاطرات یک بکسر:  من یک بکسر تازه کار بودم و برای تقویت خود تنها از تصویر سازی ذهنی استفاده می کردم، در فیلم های ذهنی خود، حرکات خودم را مثل محمد علی کلی تصور می کردم، ولی در اولین مسابقه خود وقتی وارد رینگ شدم واقعیت ضربه ای محکم در صورتم پیاده کرد، و نابود شدم.

تصاویر ذهنی من تا آن لحظه تنها خیال پردازی – و ساختن قصر در هوا – بود. من داشتم وقت خودم را تلف می کردم.

اما زمانی که تصویر سازی را به طور صحیح انجام دادم، فهمیدم که تمامی اشتباهات معمول خودم را حتی در تصاویر ذهنی ام تکرار کردم. ضربان قلبم بالا رفت، مشتم می لرزید، و همان ترس همیشگی بر من غلبه کرد. و تمامی این ها، زمانی بود که روی نیمکت قبل از مسابقه نشسته بودم.

آیا این به این معنی بود که من شکست خوردم؟ نه، این یعنی من پیروز شدم. از آن به بعد، تمرین ذهنی من شروع به کار کرد. چون تمامی اشتباهات و ترس های خود را وارد رینگ ذهنی خود کردم، هر ارتقا و بهبودی که در آن جا انجام می دادم وارد دنیای واقعی نیز می شد.  

اعمال تصویر سازی بر روی اهداف خود

حال، اگر سر و کار ما با یک مهارت فیزیکی نبود چه طور؟ اگر هدف خود را بر روی چیز هایی مثل، پول، یک شغل جدید یا یک تفریح خاص در روزی تعطیل گذاشته باشیم چه طور؟

تصویر سازی در این زمینه ها نیز به اندازه ی سایر زمینه ها کاربردی است. در اینجا چند نکته برای انجام این کار ذکر می کنیم:

1.     بر روی چیز های مثبت تمرکز کنید. اشتباهی رایج این است که دقیقا بر روی عکس چیزی که می خواهیم تمرکز می کنیم. برای مثال اگر بخواهیم لاغر شویم، در ذهن خود تصویر شکم برآمده ی خود را تصور می کنیم و فکر می کنیم که این کار به ما انگیزه می دهد. اما این راه اشتباه است: با تمرکز بر روی چاقی، چاقی خود را در سر جایش نگه می دارید. باید آن شکمی را تصور کنید که دوست دارید داشته باشید.

2.     داشته باشید، نخواهید. چیزی را که خیلی خیلی دوست دارید داشته باشید را تصور کنید. حالا، آیا آن را در اختیار دارید؟ احتمالا نه. اغلب خواستن نقطه ی مقابل داشتن است. پس زمانی که تصویر سازی ذهنی می کنید، درباره ی خواستن یک چیز فکر نکنید، خودتان را به گونه ای تصور کنید که انگار از قبل آن چیز را داشته اید.

3.      پشتکار داشته باشید. باید بسیار سخت بر روی این فعالیت کار کنید. ذهن شما مثل بدن شما یک ماهیچه است. بدن سازان حرفه ای تنها با دو دقیقه تمرین در روز به جایی اکنون هستند نرسیده اند. ان ها بسیار سخت کار کرده اند. هدف خود را دغدغه ای سوزان ، یک علاقه و هدف برای زندگی خود قرار دهید.

4.      دقیق باشید. بسیاری از افراد دارای اهدافی مبهم هستند. به طور مبهمی می خواند پولدار شوند، یا می خواهند به جایی با صفا سفر کنند. کجا؟ خب زیاد به آن قسمت فکر نکرده اند. مثل این است که وارد خودرویی شوید و هدفی مبهم برای خرید ... چیزی داشته باشید. اتفاق خاصی نمی افتد. باید هدفی دقیق و مشخص داشته باشید: قرار است بروم به سوپر مارکت و برای خودم شامپو و خمیر دندان بخرم. برای اهداف بزرگ خود هم باید همین کار را بکنید. اهداف خود را با جزییات زیاد – تا هر حدی که می توانید – در نظر بگیرید: مقدار مشخصی از پول، نتیجه ی خاصی از یک ملاقات، یا هر چیز دیگری.

تصویر سازی ابزاری قدرت مند برای سهولت در رسیدن به اهداف است.








برچسب ها : تصویر سازی ذهنی , ذهن , قدرت ذهن , هدف , رسیدن به هدف ,
دسته بندی : آموزش های مفید , مشاوره , تقویت حافظه ,
 

آخرین مطالب

» تکنیک حل مسئله SCAMPER ( یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 )
» با ما همراه باشید ... ( یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 )
» آزمایشگاه ( پنجشنبه 10 اسفند 1396 )
» برف بازی ( پنجشنبه 26 بهمن 1396 )
» هرم یادگیری ( شنبه 16 دی 1396 )
» شش دغدغه افراد باهوش ( شنبه 2 دی 1396 )
» جبران کمبود خواب ( شنبه 25 آذر 1396 )
» مراسم روز بزرگداشت حافظ ( شنبه 22 مهر 1396 )
» 12 نکته برای بالا نگه داشتن سطح انرژی ( پنجشنبه 13 مهر 1396 )
» هر هفته، سال نو مبارک !!! ( چهارشنبه 8 شهریور 1396 )
» تله ی ذهنی نسبیت ( دوشنبه 6 شهریور 1396 )
» لیست 100 تایی ( دوشنبه 30 مرداد 1396 )
» عادت "چرا؟" ( دوشنبه 23 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان (قسمت دوم) ( یکشنبه 22 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان ( چهارشنبه 18 مرداد 1396 )