تبلیغات
دبیرستان غیردولتی شهید مدرس
 
 
 

خستگی

نویسنده : مجتبی مسعودی | تاریخ : 11:02 ق.ظ - پنجشنبه 24 فروردین 1396


راهکار هایی برای کاهش خستگی

خستگی یا کوفتگی (Fatigue) به کسالت و کمبود انرژی گفته می شود. خستگی همچنین باعث نبود انگیزه می شود. کسانی که از این حالت رنج می برند همواره احساس خستگی می کنند – هم در جسم و هم در ذهن. راه هایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خستگی انجام دهید تا اثرات ناشی از آن را که تجربه می کنید را از خود دور کنید.




عادات غذایی

تغییر در عادت غذایی می تواند خستگی را کاهش دهد. این تغییرات شامل چیز هایی است که باید بخورید و بیاشامید و همینطور چیز هایی که نباید بخورید:

  • با نوشیدن آب فراوان از کمبود آب بدن جلوگیری کنید. به همراه داشتن یک بطری آب در طول روز انسان را ترغیب به نوشیدن آن می کند.
  • از کافئین زیاد بپرهیزید. هرچند که یک یا دو وعده نوشیدنی کافئین دار مانند نوشابه، قهوه و یا چای در طول روز می تواند هشیاری ذهنی و سطح انرژی شما را افزایش دهد، اما مصرف بیش از آن در واقع می تواند سطح عملکرد شما را پایین بیاورد. مصرف سنگین کافئین همچنین می تواند باعث ایجاد ناراحتی، افسردگی و احساس اضطراب شود.
  • برای صبحانه وقت بگذارید. غذا هایی که غنی از کربوهیدرات هستند متابولیسم بدن را افزایش می دهند و انرژی لازم برای بدن را فراهم می کنند. گلوکوز سوختی است که مغز برای کار کردن به آن نیاز دارد.
  • وعده های غذایی را از قلم نیاندازید. چیزی که می خورید تبدیل به گلوکوز می شود، همان قند خون شما، که باعث می شود سطح انرژی شما در طول روز ثابت بماند.
  • از رژیم های افراطی پرهیز کنید. زمانی که میزان کربوهیدارتی که مصرف می کنید را شدیدا کاهش می دهید، بدن شما نمی تواند انرژی لازم برای فعالیت های روزمره را تامین کند. این نوع رژیم ها همچنین بدن شما را از ویتامین های حیاتی، مواد معدنی و عناصر کلیدی تخلیه می کنند.
  • تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید. زیاد خوردن و غذا های پر حجم می توانند انرژی شما را تخلیه کنند. چند وعده ی غذایی کوچکتر در طول روز، قند خون شما را در سطحی ثابت نگه می دارد که انرژی لازم را در طول روز تامین می کند. همچنین خوردن چند وعده ی غذایی در روز (وعده های کم حجم) باعث چربی سوزی بیشتر می شود.

خواب

اصلا جای تعجب نیست که احساس خستگی ناشی از عادات نامناسب خواب شما باشد. به اندازه کافی نخوابیدن و نبود خواب آسایش بخش عامل های اصلی ایجاد اثرات خستگی هستند. بعضی ا تغییراتی که می توانید در این رابطه انجام دهید شامل:

  • زودتر به رختخواب بروید. هر تغییری که لازم است در برنامه ی روزانه ی خود انجام دهید تا بتوانید 8 ساعت خوابی که یک انسان بزرگ سال نیاز دارد داشته باشید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید. بی خوابی می تواند از نوشیدنی های حاوی کافئین نشئت بگیرد. نوشیدن نوشابه، قهوه، یا چای بعد از شام کاری است که باید از آن دوری کرد.
  • یاد بگیرید که خود را آرام کنید و مغز خود را خاموش کنید. روش ناصحیح فکر کدن در شب می تواند باعث بی خوابی شود. این که به مغز خود اجازه دهید تا بر روی مشکلات یا چیز های ناراحت کننده ای که در طول روز برای شما رخ داده مروری انجام دهد می تواند باعث شود تا خواب از سرتان بپرد. تکنیک های ریلکسیشن که باعث دور شدن احساس نگرانی می شوند و ذهن شما را آرام می کنند باعث می شوند تا به خواب رفتن آسان تر شود.
  • از مصرف قرص های خواب دوری کنید. قرص های خواب تنها سراغ علائم مشکلات خواب شما می روند و نه علت آن. ممکن است ایم قرص ها در ابتدا به شما کمک کنند، اما در نهایت بدن نسبت به آن ها مقاومت نشان می دهد. و همچنین بعضی از قرص های خواب اعتیاد آور هستند.

سبک زندگی

قدم های کوچک و تغییراتی در سبک زندگی می تواند مسیر را به سمت از بین بردن احساس خستگی هموار کند. بعضی از تغییراتی که می توانید در سبک زندگی خود انجام دهید تا احساس خستگی را کاهش دهید شامل:

  • سیگار نکشید. کسانی که سیگار می کشند به طور معمول دارای سطح انرژی کمتری نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند هستند. مواد مضر موجود در سیگار ها باعث تخلیه ی انرژی بدن می شود. سیگار کشیدن باعث افزایش میزان ورود کربن مونواکسید به جریان خون می شود. کربن مونواکسید اکسیژن موجود در سلول ها را مصرف می کند. سلول های شما اکسیژن را از خون برای سوزاندن گلوکوز و تولید انرژی می گیرند.
  • تحرک داشته باشید. فعالیت فیزیکی باعث افزایش سطح انرژی می شود. کار های روزمره معمولا جز شامل فعالیت فیزیکی چندانی نمی شود. مغز شما ممکن است که خسته باشد ولی بدن شما نیست. به خانه آمدن، نشتن روی کاناپه و خوردن عصرانه ترکیب خوبی نیست. فعالیت فیزیکی می تواند افسردگی و احساس اضطراب را کاهش دهد و همچنین باعث شود تا شب ها بهتر بخوابید.
  • برای توصیه های مفید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می تواند برای سطح شروعی امن از فعالیت هایی که برای شرایط پزشکی شما مناسب باشند، توصیه های خوبی داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید که باعث خستگی شما می شود، مراجعه به پزشک می تواند فرصت خوبی برای یافتن کمک باشد.
  • با مشکلات محیط کار یا مدرسه کنار بیایید. چنین مشکلاتی مانند درگیری یا ساعات طولانی و خسته کننده سطح استرس شما را افزایش می دهد و می تواند باعث تخلیه ی انرژی شود. همه ی این ها می توانند باعث بروز خستگی شوند. می توانید قدمی بردارید تا با این مشکلات کنار بیایید. برای مثال به سراغ مشاور بروید.

عوامل روحی روانی

تحقیقات نشان می دهد که از 50 تا 80 درصد علل خستگی ناشی از عوامل روانی است. بعضی از پیشنهاد ها برای مواجهه با این مسائل شامل:

  • نگاهی صادقانه به زندگی خود داشته باشید. ممکن است که در حوزه هایی از زندگی خود دچار مشکل باشید که باعث ایجاد سطح بالایی از استرس و یا باعث احساس اضطراب و افسردگی می شود. همه ی این ها می تواند باعث و یا تقویت کننده ی علائم خستگی شما باشد. مشاوره گرفتن می تواند به حل بسیاری از این مشکلات کمک کند. کنار آمدن با این مشکلات ممکن است احساس خستگی شما را کاهش دهد.
  • یاد بگیرید که هیچ کاری انجام ندهید. زندگی مدرن سریع و خستگی آور است. گاه به نظر می رسد وقت کافی در روز برای انجام همه ی کار ها وجود ندارد. ممکن است که خود را در حل لحظه برای کسب موفقیت در هر کاری تحت فشار ببینید. حتی در حین زمان هایی که زمان استراحت شما هستند. تحریک بدست آوردن بیشتر همواره باعث افزایش سطح اضطراب می شود که می تواند باعث افزایش احساس خستگی شود. این بک چرخه بی رحم است. بدن شما نیاز به زمانی برای آسودگی و احیا دارد. باید اولویت ها و وظایف خود را بررسی کنید تا بتوانید زمانی بدست آورید تا به بدن خود اجازه استراحت دهید. تکنیک های ریلکسیشن می تواند به شما آموزش دهد تا پاسخ های استرس زا را که باعث تزریق آدرنالین به داخل سیستم بدن می شود را بشکنید و حتی زمانی که سعی دارید که احساس آرامش کنید و لذت تفریح کردن را دوباره یاد بگیرید.
  • سرگرمی را به زندگی خود راه دهید. زندگی ای پر از استرس، فشار، و وظایف زیاد جای کمی برای شادی و سرگرمی دارد. نه تنها خندیدن برای سلامتی شما مفید است بلکه افزایش دهنده انرژی بسیار خوبی نیز هست.

 

با آرزوی موفقیت





 

آخرین مطالب

» تکنیک حل مسئله SCAMPER ( یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 )
» با ما همراه باشید ... ( یکشنبه 9 اردیبهشت 1397 )
» آزمایشگاه ( پنجشنبه 10 اسفند 1396 )
» برف بازی ( پنجشنبه 26 بهمن 1396 )
» هرم یادگیری ( شنبه 16 دی 1396 )
» شش دغدغه افراد باهوش ( شنبه 2 دی 1396 )
» جبران کمبود خواب ( شنبه 25 آذر 1396 )
» مراسم روز بزرگداشت حافظ ( شنبه 22 مهر 1396 )
» 12 نکته برای بالا نگه داشتن سطح انرژی ( پنجشنبه 13 مهر 1396 )
» هر هفته، سال نو مبارک !!! ( چهارشنبه 8 شهریور 1396 )
» تله ی ذهنی نسبیت ( دوشنبه 6 شهریور 1396 )
» لیست 100 تایی ( دوشنبه 30 مرداد 1396 )
» عادت "چرا؟" ( دوشنبه 23 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان (قسمت دوم) ( یکشنبه 22 مرداد 1396 )
» استراتژی های کاربردی در استفاده از جعبه ی زمان ( چهارشنبه 18 مرداد 1396 )